Пропускане към основното съдържание

Живот отдаден на образованието: ЕМРУЛЛАХ ЕФЕНДИ

Живот отдаден на образованието:

ЕМРУЛЛАХ ЕФЕНДИ

(1878-1941)

 


Как човек прекарва живота си е важно, но също така е от значение и завършекът му. В това отношение животът на учения и учителя Емруллах ефенди е прекрасен пример. Той отдава целия си живот на образованието и издъхва в процеса на обучаване на религиозни кадри за мюсюлманите в България. Кой е този толкова отдаден на образованието човек?

Емруллах ефенди е роден на 15 април 1878 година в делиорманското село Пристое (Юсуфханлар). Баща му Фейзуллах хаджи Хасан е родом от гр. Малатия, Турция. В османския период той идва в Североизточна България като данъчен служител, но след време се задомява с мома от с. Пристое и по време на Руско-турската война се заселва в същото село, където служи като учител. За съжаление, Фейзуллах ефенди починал млад и 9-годишният му син Емруллах осиротял. А когато станал на 12 години, починала и горката му майка.

Кръглият сирак Емруллах израснал под опеката на братята си и след завършване на началното училище при Мухсин ефенди в родното си село бил записан в едно от силистренските медресета. От една страна, учел, а от друга – през лятото работел като пазач на бостани, пренасял стоки и през месец рамазан служел в джамиите като ходжа. След показаните успехи по време обучението си в медресето Емруллах ефенди продължил образованието си в Истанбул, където се записал в Теологическия факултет на Истанбулския университет. С отличен успех завършил висшето си образование през 1913 година, като трябва да се отбележи, че той може би е единственият от България, завършил точно този факултет. В престижното висше учебно заведение Емруллах ефенди се възползвал от дълбоките познания на авторитети като Абдуррахман Шереф, Мустафа Асъм, Хасан Фехми, Хюсеин Авни, Манастърлъ Исмаил Хаккъ, Бабанзаде Ахмед Наим и др.

По време на обучението си, което съвпаднало с бурни политически времена в Истанбул, Емруллах ефенди се запознал с различните идейни течения, с интелектуалците от кръга на сп. „Сърат-и Мустаким“, поддържал близки отношения с видния учен Мухаммед Захид ел-Кевсери, който бил съветник на последния османски шейх-ул-ислям.

След успешното си дипломиране Емруллах ефенди не приел предложенията за служба в Истанбул и се върнал в родния си край, за да служи на мюсюлманите в България. Веднага след връщането си бил назначен за мюдеррис (преподавател) в медресето „Мюшебекли“ в гр. Шумен. С негови усилия остарялото медресе било ремонтирано и били въведени нови методи в обучението, в резултат на което броят на учениците в него се увеличил. Това наложило Емруллах ефенди с „моллите“ си да се премести в „Медресе-и Алийе“, пак в Шумен, където въвел нова учебна програма. Но за съжаление, избухнала Първата световна война и Емруллах ефенди бил призован в казармата, където служил като ротен имам и ваиз. След връщането му от военна служба Емруллах ефенди бил назначен за директор на споменатото медресе.

Но това и другите съществуващи медресета не били достатъчни за подготвяне на духовни кадри за мюсюлманската общност в България, а обучението в Турция с всяка година се затруднявало. Затова Главно мюфтийство през 1922 г. прави крачка за реализиране на идеята за създаване на ново медресе, което било на дневен ред още от 1913 година, а през 1920 г. бил подготвен дори учебният план. Това става възможно с неимоверните усилия на Емруллах ефенди, назначен за директор на откритото през 1922 г. медресе „Нювваб“ в гр. Шумен, където освен духовно обучение се получава средно и висше образование, което дава възможност на възпитаниците му да стават учители, директори и др. От откриването на единственото по рода си просветно огнище до сетния си дъх на този свят, което се случва през 1941 г., докато е в това училище, Емруллах ефенди е ангажиран, от една страна, с административна дейност, а от друга – с преподаване на предмети като арабски език, келям, принципи на ислямското право (меджелле) и логика. Заедно с това той обикаля делиорманските и кърджалийските села за материално обезпечаване на учебно-възпитателния процес и в същото време води непоклатима борба срещу противниците на това духовно огнище.

След четвърт век изучаване на ислямски науки и толкова обучаване на младежи Емруллах ефенди починал на 8 рамазан 1360/30 септември 1941 година. На 63 години, отново като Мухаммед (с.а.с.), покойният оставил след себе си пет деца – двама синове, завършили медресето „Нювваб“, и три дъщери, които били омъжени за възпитаници на висшия отдел на „Нювваб“. На погребението на всеотдайния и непоклатим просветител присъствали бившият главен мюфтия Ходжазаде Мехмед Мухйиддин ефенди, членът на Висшия шериатски съд Мустафа Хайри ефенди – бивш преподавател в „Нювваб“ и автор на тефсир на арабски език, тогавашният мюфтия на Шумен Мустафа Сабри ефенди, учители и ученици от „Нювваб“ и други шуменски училища, много мюсюлмани от града и близките населени места. След изпълнение на дженазе намаз в „Чарши джамия“ Емруллах ефенди бил погребан в гробището при Часовниковата кула. За голямо съжаление, по време на т.нар. възродителен процес, когато се изтръгваха имената на турците в България, гробището, където е погребан Емруллах ефенди, бива изравнено със земята и изчистено. Тогава лоялни негови възпитаници тайничко преместват тленните му останки в гробището на родното му село Пристое, където и днес се съхранява гробът на този мюсюлмански просветител.

Ведат С. Ахмед

Коментари

Популярни публикации от този блог

Selvi Boylu Minaresiyle Servi (Sevlievo) ÇOBANOĞLU CAMİSİ

Selvi Boylu Minares iyle  Servi (Sevlievo) Kasabası  ÇOBANOĞLU CAMİSİ “Selvi... Karşıdan görünen sevimli minareleri... Türklerden kalma saat kulesi, köprüsü, hükûmet konağı ile bir Türke daha mûnis, daha muhabbetli gibi görünüyor.” Sözleriyle başlıyor 1923 senesinde “Deliorman” gazetesinde yayınlanan “Razgrad’dan Plevne’ye” başlıklı yazı. Devamında kasabadaki Sultan Abdülaziz devrine ait görkemli taş köprüden, Selim Paşa hayrâtı olan çeşmelerden, 1193/1779-1780’de yapılan saat kulesinden, dört sınıflı Türk mektebinden ve gayretli müftüsü Hâfız Sâbit Efendiden söz ediyor... Aslında Servi/Selvi (Sevlievo) kasabası Koca Balkan’ın hemen hemen eteklerinde bulunan bir Türk yerleşim yeridir. 922/1516 yılından kısa bir zaman önce Türklerin iskân edilmesiyle kurulmuştur. Tabiî, civarda başka Türk köyleri de kurulmuş; Akıncılar, Malkoçlu, Ali Fakih, Çadırlı, Ulûfeci gibi isimler tamamen Türklük, fetih, evlâd-ı fâtihân kokuyor. 1516 yılında 18 hanelik yeni bir Türk yerleşim yeri olan Niğb

Mücadeleci Gazeteci ve Çanakkale Gazisi: MAHMUT NECMEDDİN DELİORMAN

Mücadeleci Gazeteci ve Çanakkale Gazisi MAHMUT NECMEDDİN DELİORMAN (1897-1973) Bulgaristan Türklerinin kültürel hayatında önemli bir yeri olan Mahmud Necmeddin (Deliorman), ömrünü gazetecilikle geçiren biri olmakla beraber siyasî ve toplumsal faaliyetlerde de bulunan bir şahsiyettir. Görüş ve çalışmaları sebebiyle Bulgaristan’da yaşadığı dönemde farklı tartışmalar içerisinde yer almış aydının kişiliği, eserleri ve fikirlerinin tanınması, Bulgaristan Müslümanları tarihinin daha iyi anlaşılması açısından önem arz etmektedir.  Mahmut Necmeddin, 1897/1898 yılında Razgrad şehrinde dünyaya gelmiştir. Babası Hâfızoğulları sülâlesinden Ahmed Ağanın oğlu saraç Salih Efendi, annesi ise Kırımlı Hacı Hasan kızı Ayşe Hanımdır. İlk ve orta (rüşdiye) eğtimini doğduğu şehirde alan Mahmut Necmeddin, Balkan Savaşları sonrasında 16 yaşındayken Sofya’ya gitmiş ve orada Türkçe yayınlanan “Tunca”, “Resimli Türk Sadası” ve “Türk Sadası” gazetelerinde stajyer olarak çalışarak haber toplamış, tercüm

HASKÖY'DEKİ TARİHÎ ESKİ CAMİMİZ

Hasköy’de Bulunan Adı Üstüne ESKİ CAMİ Bulgaristan’ın güney kısmında bulunan Rodop dağlarının kuzey eteklerinde, Trakya ovasında bulunan Hasköy (Haskovo) şehri, Osmanlı üst düzey devlet yöneticilerinden birinin hası olarak küçük bir yerden büyük bir şehre dönüşmüştür. Edirne’nin fethi ile aynı yıllarda Osmanlı ordusu tarafından fethedilen Çirmen sancağı kapsamındaki yerleşim yerlerinden biridir. Osmanlı idaresinin son yıllarına kadar meşhur panayır yeri Uzunca-âbâd (Uzuncaova)’ya izafeten Uzunca-âbâd-ı Hasköy olarak bilinen yerleşim yeri, bir kaza merkezi olarak önceleri Çirmen ve Silistre sancaklarına, daha sonra da Filibe sancağına bağlanmıştır. Hasköy’ün tam fetih tarihi net olmamakla birlikte 1360’lı yıllarda olduğu tahmin edilmektedir. Bu yöreler, Sultan I. Murad döneminde Saruca Paşa tarafından fethedilmiştir. Bölgenin fethinden sonra bir taraftan imar edilen, diğer taraftan da Anadolu’dan getirilen Türklerle iskân edilen yerleşim yerleri arasında Hasköy de bulunmak