Пропускане към основното съдържание

Далеч от харама и по-близо до хеляла



Религиозното понятие „хелял” е антоним на „харам”, т.е. по смисъл е противоположното на онова, чието извършване е грях. Извършването на  хелял е позволено, не е грях, но за него няма и възнаграждение. Обаче ако хелялът се извършва и отбягва в израз на отдаденост към Аллах, това деяние може и да бъде възнаградено.
Това понятие е една от религиозните категории, които обхващат всички деяния на човека и се наричат еф‘ал-и мукеллефин (деянията на вменяемите мюсюлмани). Кое е хелял научаваме от известията на Аллах Теаля и Неговия Пратеник (с.а.с.). Хелялът обхваща всички сфери на живота ни. Но заедно с хеляла винаги съществува и харамът. А целта на това е да бъде изпитан човекът.
За успешното издържане на този зрелостен изпит в Корана и хадисите е разяснено що е хелял и харам. Човек, който послуша тези източници, внимава по отношение на хеляла и харама в съотвествие със зрелостта си, а според съобразяването му с това се повишава богобоязливостта му, усъвършенства се и скъсвайки оковите на своите страсти, става истински човек. Именно затова отношението към хеляла и харама е показател за качеството на човека.
„Хелялът е ясен и харамът е ясен” казва любимият ни Пейгамбер (с.а.с.) и иска от нас да ги съблюдаваме. Освен това ни съобщава, че между тях има „съмнителни” неща. Хелялът и харамът са очебийно ясни, но спрямо съмнителните неща трябва да подходим будно. Те са като динените кори под краката на човека, неочаквано може да се подхлъзне и да се повали на земята.
Съвременният мюсюлманин вместо да е загрижен по отношение на съмнителните неща, чийто брой се увеличава от ден на ден, извършва явните харами, които като стрела се забождат в окото му и сърцето му. Нима не му стигат хелялите?!
Несъмнено, не е малък броят на забранените неща като алкохол, хазарт, рушвет, опияти, свинско месо, мърша или животно, което не е заклано в името на Аллах, погазване на човешки права – всичко това руши основите на обществото, носи вреда и са от гнусните дела на сатаната. Но нека не забравим, че броят на позволените неща е многократно по-голям...
Затова мюсюлманинът никога не би казал: „Това е добре, но това защо е забранено?”, „Какво пък ще стане от толкова малко?”
Той се старае да изживее един живот, който е далеч от харама и е в рамките на хеляла. Подхожда много сериозно в това отношение. Отбягва харама и се задоволява с хеляла, без да мисли, че ще е малко или много, голямо или нищожно, веднъж или многократно. Така се старае да запази човешкото си достойнство, дарено му от Аллах. Умният човек осъзнава, че харамът предоставя на човека моментни и краткотрайни удоволствия, докато хелялът украсява и превръща в удоволствие целия човешки живот. Защото хелялът доставя радост и щастие на човешкото сърце и светлина на човешката душа.

Ведат С. Ахмед

Коментари

Популярни публикации от този блог

Selvi Boylu Minaresiyle Servi (Sevlievo) ÇOBANOĞLU CAMİSİ

Selvi Boylu Minares iyle  Servi (Sevlievo) Kasabası  ÇOBANOĞLU CAMİSİ “Selvi... Karşıdan görünen sevimli minareleri... Türklerden kalma saat kulesi, köprüsü, hükûmet konağı ile bir Türke daha mûnis, daha muhabbetli gibi görünüyor.” Sözleriyle başlıyor 1923 senesinde “Deliorman” gazetesinde yayınlanan “Razgrad’dan Plevne’ye” başlıklı yazı. Devamında kasabadaki Sultan Abdülaziz devrine ait görkemli taş köprüden, Selim Paşa hayrâtı olan çeşmelerden, 1193/1779-1780’de yapılan saat kulesinden, dört sınıflı Türk mektebinden ve gayretli müftüsü Hâfız Sâbit Efendiden söz ediyor... Aslında Servi/Selvi (Sevlievo) kasabası Koca Balkan’ın hemen hemen eteklerinde bulunan bir Türk yerleşim yeridir. 922/1516 yılından kısa bir zaman önce Türklerin iskân edilmesiyle kurulmuştur. Tabiî, civarda başka Türk köyleri de kurulmuş; Akıncılar, Malkoçlu, Ali Fakih, Çadırlı, Ulûfeci gibi isimler tamamen Türklük, fetih, evlâd-ı fâtihân kokuyor. 1516 yılında 18 hanelik yeni bir Türk yerleşim yeri olan Niğb

Mücadeleci Gazeteci ve Çanakkale Gazisi: MAHMUT NECMEDDİN DELİORMAN

Mücadeleci Gazeteci ve Çanakkale Gazisi MAHMUT NECMEDDİN DELİORMAN (1897-1973) Bulgaristan Türklerinin kültürel hayatında önemli bir yeri olan Mahmud Necmeddin (Deliorman), ömrünü gazetecilikle geçiren biri olmakla beraber siyasî ve toplumsal faaliyetlerde de bulunan bir şahsiyettir. Görüş ve çalışmaları sebebiyle Bulgaristan’da yaşadığı dönemde farklı tartışmalar içerisinde yer almış aydının kişiliği, eserleri ve fikirlerinin tanınması, Bulgaristan Müslümanları tarihinin daha iyi anlaşılması açısından önem arz etmektedir.  Mahmut Necmeddin, 1897/1898 yılında Razgrad şehrinde dünyaya gelmiştir. Babası Hâfızoğulları sülâlesinden Ahmed Ağanın oğlu saraç Salih Efendi, annesi ise Kırımlı Hacı Hasan kızı Ayşe Hanımdır. İlk ve orta (rüşdiye) eğtimini doğduğu şehirde alan Mahmut Necmeddin, Balkan Savaşları sonrasında 16 yaşındayken Sofya’ya gitmiş ve orada Türkçe yayınlanan “Tunca”, “Resimli Türk Sadası” ve “Türk Sadası” gazetelerinde stajyer olarak çalışarak haber toplamış, tercüm

HASKÖY'DEKİ TARİHÎ ESKİ CAMİMİZ

Hasköy’de Bulunan Adı Üstüne ESKİ CAMİ Bulgaristan’ın güney kısmında bulunan Rodop dağlarının kuzey eteklerinde, Trakya ovasında bulunan Hasköy (Haskovo) şehri, Osmanlı üst düzey devlet yöneticilerinden birinin hası olarak küçük bir yerden büyük bir şehre dönüşmüştür. Edirne’nin fethi ile aynı yıllarda Osmanlı ordusu tarafından fethedilen Çirmen sancağı kapsamındaki yerleşim yerlerinden biridir. Osmanlı idaresinin son yıllarına kadar meşhur panayır yeri Uzunca-âbâd (Uzuncaova)’ya izafeten Uzunca-âbâd-ı Hasköy olarak bilinen yerleşim yeri, bir kaza merkezi olarak önceleri Çirmen ve Silistre sancaklarına, daha sonra da Filibe sancağına bağlanmıştır. Hasköy’ün tam fetih tarihi net olmamakla birlikte 1360’lı yıllarda olduğu tahmin edilmektedir. Bu yöreler, Sultan I. Murad döneminde Saruca Paşa tarafından fethedilmiştir. Bölgenin fethinden sonra bir taraftan imar edilen, diğer taraftan da Anadolu’dan getirilen Türklerle iskân edilen yerleşim yerleri arasında Hasköy de bulunmak