Религиозното понятие
„хелял” е антоним на „харам”, т.е. по смисъл е противоположното на онова, чието
извършване е грях. Извършването на хелял
е позволено, не е грях, но за него няма и възнаграждение. Обаче ако хелялът се
извършва и отбягва в израз на отдаденост към Аллах, това деяние може и да бъде
възнаградено.
Това понятие е една от
религиозните категории, които обхващат всички деяния на човека и се наричат еф‘ал-и
мукеллефин (деянията на вменяемите мюсюлмани). Кое е хелял научаваме от
известията на Аллах Теаля и Неговия Пратеник (с.а.с.). Хелялът обхваща всички
сфери на живота ни. Но заедно с хеляла винаги съществува и харамът. А целта на
това е да бъде изпитан човекът.
За успешното издържане на
този зрелостен изпит в Корана и хадисите е разяснено що е хелял и харам. Човек,
който послуша тези източници, внимава по отношение на хеляла и харама в
съотвествие със зрелостта си, а според съобразяването му с това се повишава
богобоязливостта му, усъвършенства се и скъсвайки оковите на своите страсти,
става истински човек. Именно затова отношението към хеляла и харама е показател
за качеството на човека.
„Хелялът е ясен и харамът
е ясен” казва любимият ни Пейгамбер (с.а.с.) и иска от нас да ги съблюдаваме.
Освен това ни съобщава, че между тях има „съмнителни” неща. Хелялът и харамът
са очебийно ясни, но спрямо съмнителните неща трябва да подходим будно. Те са
като динените кори под краката на човека, неочаквано може да се подхлъзне и да
се повали на земята.
Съвременният мюсюлманин
вместо да е загрижен по отношение на съмнителните неща, чийто брой се увеличава
от ден на ден, извършва явните харами, които като стрела се забождат в окото му
и сърцето му. Нима не му стигат хелялите?!
Несъмнено, не е малък
броят на забранените неща като алкохол, хазарт, рушвет, опияти, свинско месо,
мърша или животно, което не е заклано в името на Аллах, погазване на човешки
права – всичко това руши основите на обществото, носи вреда и са от гнусните дела
на сатаната. Но нека не забравим, че броят на позволените неща е многократно
по-голям...
Затова мюсюлманинът
никога не би казал: „Това е добре, но това защо е забранено?”, „Какво пък ще
стане от толкова малко?”
Той се старае да изживее
един живот, който е далеч от харама и е в рамките на хеляла. Подхожда много
сериозно в това отношение. Отбягва харама и се задоволява с хеляла, без да
мисли, че ще е малко или много, голямо или нищожно, веднъж или многократно. Така
се старае да запази човешкото си достойнство, дарено му от Аллах. Умният човек
осъзнава, че харамът предоставя на човека моментни и краткотрайни удоволствия,
докато хелялът украсява и превръща в удоволствие целия човешки живот. Защото
хелялът доставя радост и щастие на човешкото сърце и светлина на човешката
душа.
Ведат
С. Ахмед
Коментари
Публикуване на коментар